logo

Jeśli bardzo zależy Ci na swoich funkcjach poznawczych i widzisz potencjał jaki zdobędziesz przez poprawę pamięci i koncentracji, przemyśl poważnie kilka technik tu zawartych, dzięki czemu będziesz cieszył się dużym poziomem intelektu i usprawnisz pracę mózgu. Nie tylko w kwestiach zawodowych dobrze jest mieć dobrą pamięć. Na pewno będzie to też lepiej odbierane w Twoim najbliższym środowisku - będziesz zawsze doskonale pamiętał wszelkie daty i rocznice.

Jeśli chcesz już teraz sprawdzić jakie posiadasz IQ, przejdź na naszą stronę główną.

W poprzednim naszym wpisie przyjrzeliśmy się jak poprawić swój iloraz inteligencji i kilka zawartych tam technik miało przełożenie na usprawnianie swojej pamięci jednocześnie przy poprawianiu ilorazu inteligencji.

Popraw pamięć przez... zapamiętywanie!

Brzmi błaho, ale naprawdę metoda ma sporo sensu. Możesz dużo więcej zapamiętywać, jeśli Twój mózg będzie nauczony podświadomego bardziej trwałego rejestrowania istotnych dla Ciebie rzeczy. Kiedy jeszcze chodziliśmy do szkoły, każdy mógł poznać najlepszy dla siebie sposób na zapamiętywanie. Najczęściej mogło to wyglądać w taki sposób, że powtarzaliśmy w głowie konkretne zagadnienie aż do wkucia. Metoda ta jednak nie jest najlepsza, a przynajmniej nie jest najlepsza w długofalowej perspektywie.

Lepszym wyborem jest przywoływanie z pamięci. Po prostu - nie chodzi o powtarzanie danego numeru, wzoru lub ciągu znaków przez jednostkowe zapamiętywanie każdego z elementów, a o przywoływanie w pamięci konkretnej rzeczy przez wyobrażenie sobie jej. Myśląc, jak możemy coś wykonać, warto w głowie przywołać obraz, gdzie widzieliśmy interesującą nas kwestię. W ten sposób utrwalanie jest o wiele bardziej skuteczne i będziemy o wiele dłużej pamiętali wszystko, co nam przyjdzie do głowy.

metody polepszenia pamięci

Unikaj nudy i rutyny

Przed przystąpieniem do nauki nowego zagadnienia, warto byś aktywizował w pewien sposób swój mózg. Możesz to zrobić na kilka sposobów, np. przez sport lub zwykłe prace domowe (jak korzystanie z odkurzacza, zamiast robota, gdy jesteśmy ludźmi niewiele się ruszającymi), dzięki temu nasz mózg wcześniej odpowiednio się pobudza. Dostarczymy mu tlenu i przepływ krwi będzie o wiele większy, a to sprowadza się do wyższej efektywności w uczeniu. Tak samo, jeśli uczenie się danej rzeczy zaczyna przypominać Twoją rutynę i zaczynasz przez to odczuwać pewien dyskomfort, zdolność zapamiętywania będzie niższa, a Ty bardziej koncentrować się będziesz na zerkaniu na zegarek, niż na rzeczywistych działaniach.

Dobrze będzie, jeśli Twoje zajęcie wymagające skupienia będzie poprzedzone inną aktywnością, najlepiej fizyczną połączoną nie tylko z prostymi czynnościami, ale również bardziej nastawionymi na aktywną pracę mózgu. Przez to nasz umysł będzie już przygotowany, do konkretnego zadania i przyswajanie nowych informacji będzie o wiele prostsze.

jak poprawić pamięć

Lepszą pamięć i koncentrację zyskaj przez lepszy sen

Niektóre osoby próbują dążyć do jak największej ilości godzin, w których są aktywni, ograniczając przez to swój sen. Wiele badań wskazuje, że choć będziemy teoretycznie dłużej w stanie działania, to praktycznie nasza praca lub nauka będzie trwała o wiele dłużej, ze względu na obniżoną efektywność i siłę, jaką dysponujemy. Nie jest łatwo to czasem odróżnić, ale funkcjonowanie mózgu jest bardzo dobrze udokumentowane i aby poprawić pamięć, naprawdę trzeba mocno się trzymać przynajmniej 7 godzin snu na dobę, żeby nasz mózg nie był obciążony nadmiarem rzeczy w naszym otoczeniu.

Rób regularnie przerwy

I choć czasem jest tak, że robiąc coś już przez długi czas mamy wrażenie, jakby czas nie istniał, to warto jest zrobić chociaż 10-15 minut przerwy po każdym skupieniu się przez czas 35-45 minut. Po prostu tak jest skonstruowany nasz mózg, że ciężko jest mu przez długi czas być w stanie najwyższej aktywności bez żadnych przerw. Robiąc coś przez dwie godziny, te 30 minut przerwy może w teorii wydłużyć naszą pracę/naukę, ale przez skorzystanie z chwili odpoczynku dla mózgu, zyskamy większą efektywność, a to sprowadzi się do krótszego czasu na opanowanie danego materiału.

jak polepszyć pamięć

Dieta i witaminy

Zdolność uczenia się będzie miała przełożenie na to, jakiej diety się trzymamy i jakie witaminy regularnie spożywamy. Spożywanie regularnych posiłków, pozwoli na nauczenie się Twojego mózgu, w jakich godzinach będzie on pozyskiwał wartości odżywcze, a to przełoży się korzystnie na bardziej przewidywalną reakcję po spożyciu, gdy wtedy może pojawić się chwilowe zmęczenie lub ziewanie. Starannie dobrana dieta poprawia pamięć, a przyswajanie nowych informacji będzie dla nas mniej wyczerpującym zadaniem.

Do codziennej diety warto dołączyć orzechy oraz bogate w magnez, potas, fosfor żelazo i cynk posiłki. Wpłynie to w znaczący sposób na Twoją sprawność intelektualną. Do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu nie trzeba tak wiele jak się wydaje, a korzystnie wpływa to nie tylko na umysł, ale i na całe ciało, przez co jesteśmy po prostu zdrowsi.